Анализе

ИСЛАМИЗАЦИЈА ХРВАТСКЕ: У три џамије се већ клања, четири се још граде! А на своје исламске центре тренутно чекају уз Дубровник, Пула, Осијек и Сисак!

Џамија (Фото: Јутјуб)

  • Тренутно је у фази изградње само Исламски центар у Сиску, у Дубровнику и Осијеку процес траје, у Пули још без помака

Нова би џамија, односно Исламски центар у Хрватској, требао никнути у Дубровнику, како је недавно објављено, но до тога је ипак још далек пут, а Дубровник и није једини град у Хрватској који, упркос бројној муслиманској заједници, чека на исламски центар.

У Хрватској тренутно постоје три џамије – она прва у Гуњи у Славонији, велики Исламски центар у Загребу те хваљени, спектакуларни центар у Ријеци, скулптурална џамија којој се често тепа да је најлепша у Еуропи, чији је је аутор уметничко-скулптуралног обликовања џамије и минарета прослављени Душан Џамоња.

А на своје исламске центре тренутно чекају – уз Дубровник – Пула, Осијек и Сисак. Пројекти реализације у различитим су фазама, а најдаље се отишло у Сиску, гдје се градња Исламског културног центра већ увелике захуктала.

Сисак: Исламски центар у изградњи

Главни имам меџлиса Исламске заједнице Сисак Алем еф. Црнић каже да радови иду по плану – већина армирано-бетонских радова на објекту је направљена, а надају се да би завршетак изградње могао бити идуће године.

„Што значи да је зграда Исламског културног центра покривена, са три етаже, затим ресторан и конгресна дворана с едукативним и друштвеним просторијама, а у следећој фази, од маја 2019. године, започиње изградња минарета, као и покривање куполе – средишњег дијела молитвеног објекта, с чиме ће се заокружити армирано-бетонски радови“, каже Црнкић.

Сви трошкови до сада су, наводи, уредно подмирени и није се ушло у дуг, а важан дио финансирања су донације – центар је, истиче, пројект Исламске заједнице у Хрватској и свих верника и људи који желе придонети том, како каже, заједничком трајном добру, па донације стижу из свих тих извора.

Град и Сисачко-Мославачка жупанија такође су, каже, учествовали с донацијама на почетку изградње. Исламска заједница у Сиску, наводи, има квалитетно изграђене односе с локалном самоуправом и њихови највиши представници редовито суделују у свим релевантним друштвеним догађајима.

С друге стране, Меџлис Исламске заједнице Сисак последњих је неколико година организиовао низ културно-верских манифестација јавног карактера са жељом да се представи широј јавности, а један од најпосећенијих и најуспешнијих догађаја био је јавно обележавање Бајрама 2017. године у средишту Сиска, под називом „Бајрам на сисачкој шетници“.

Пула: Протест и отпори

Муслимани већ генерацијама у континуитету насељавају подручје града и жупаније и етаблирани су у свим сегментима друштвеног живота и није, истиче, забележен ниједан пример несношљивости вредан спомена или пажње. У складу с тим, наводи, подршка грађана није само декларативна, него се доприноси и делом.

„Након Сисачке бискупије, која је међу првима дала донацију пригодом свечаности камена темељца, многи су суграђани давали своје прилоге без обзира на вероисповест. Данас, као имам, скоро не прођем градом а да ме пролазници, познаници и пријатељи, добри Сишчани и Сишчанке, не приупитају када ће бити готов Исламски културни центар, како би и они користили његове садржаје, посебно мислећи на ресторан и друге друштвене садржаје“, закључује Црнкић.

Но, ситуација није свугде као у Сиску. Муслимани у Пули, такође, насушно требају већи простор, односно исламски центар.

Идеја изградње, како наводи главни имам меџлиса Исламске заједнице Пула Есад еф. Јукан, започела је још 2009. године, а пројектна документација је брзо решена – расписан је позивни конкурс и изабран пројект, који је изградила једна фирма те је потписан уговор о изради пројекта.

Измењен је, наводи, урбанистички план Пуле и додијељена локација за иградњу на подручју приградског насеља Валмаде, но након тога дошло је до противљења тамошњег становништва.

„Организује се протест, на који се одазива мали број људи, између 50 и 100. Становништво се не буни против самог Исламског центра, него се противи месту грађења, јер су сматрали да није на адекватном месту. Градске власти (пре)брзо реагирају те заустављају цели пројект, а саму локацију поновним променом плана враћају у пређашње стање“, каже Јукан.

Нова комисија након пет година

Све се то догађало 2014. године и од до данас се, наводи, ништа велико не догађа – Град је основао поверенство, које је требало пронаћи нову локацију, но оно је, каже, одржало три састанка у пет година без икаквог решења.

Пре месец дана, каже, градоначелник Борис Милетић, након многобројних састанака, поновно је основао поверенство, које има саветодавну улогу.

„Одржан је један састанак, на коме су одређене смернице за будући Исламски центар. Надамо се да ће ново поверенство деловати пуно брже и делотворније него прошло. Исламска заједница искључиво тражи адекватан простор за обављање свих верских дужности , јер је садашњи простор премали за све вернике.“

Пулски муслимани ове године обележавају 50 година оснутка своје заједнице, па се нада да би до краја године могло бити помака у смислу локације, да би следеће године прибавили све дозволе и камен темељац положили 2021. године.

„То су наше жеље и реално је могуће учинити. Међутим, коначна одлука је на градским властима“, закључује Јукан.

Осијек: Чека се документација 

И на на другом крају Хрватске, у Осијеку, изградња џамије и Исламског центра дугогодишња је жеља и потреба муслимана тог подручја, заједнице која делује 90 година.

Главни имам Сенад еф. Хевешевић каже да се активности више од 40 година одржавају у простору неадекватном и неодговарајућем због старости и положаја.

Локација је, наводи, одређена, земљиште откупљено и следећи кораци су полагање камена темељца и почетак изградње.

„Неколико фактора је утицало на делимично успоравање процеса: почетком 2018. године умро је дугогодишњи осјечки имам Енес еф. Пољић и било је потребно да се заједница стабилизује и да се анализирају нове околности.

ИЗВОР: Al Jazira Balkans

Подели:

Поставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *